Usługi logistyczne a kwestia odpowiedzialności za towar
Ostatnio dostrzec można bardzo aktywny rozwój branży logistyczno-spedycyjnej. Dynamicznie wzrasta wolumen transakcji inwestycyjnych na polskim rynku powierzchni przemysłowo-logistycznych oraz zapotrzebowanie na usługi transportowe. Jeśli jesteś przedsiębiorcą i zamierzasz korzystać z usług przewozowych, musisz wiedzieć, jak wygląda kwestia odpowiedzialności za towar w usługach logistycznych.
Przepisy prawne dotyczące odpowiedzialności za towar
W kwestiach odpowiedzialności za powierzony towar przewoźnicy zobowiązani są do kierowania się zasadami zawartymi w dwóch aktach prawnych. Przepisy krajowe znajdują się w Ustawie Prawo przewozowe z dnia 15 listopada 1984 r. Drugi dokument dotyczy transportowego ruchu transgranicznego. Jest to konwencja CMR – Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu towarów z dnia 19 maja 1956 r.
Jakie rodzaje szkód mogą wystąpić podczas transportu towarów?
Szkody podczas transportu towarów dzieli się na jakościowe i ilościowe. Oba rodzaje ubytków powodują obniżenie wartości towaru lub uniemożliwiają jego wykorzystanie. Do najczęstszych szkód zlicza się ubytek towaru, utratę towaru oraz jego częściowe lub całościowe uszkodzenie. Jako szkodę traktuje się także niedotrzymanie terminów wykonania usługi przewozowej. Przewoźnik bierze odpowiedzialność za towar w chwili odbioru, a zdejmuje z siebie w momencie jego wydania. Odpowiedzialność przewoźnika występuje wówczas, gdy na skutek zaistniałego zdarzenia (np. opóźnienia) nastąpi szkoda w towarze. Dlatego dobre firmy logistyczno-spedycyjne dokonują wszelkich starań, aby powierzony im towar dotarł do odbiorcy w stanie nienaruszonym i w przewidzianym terminie. Jedną z takich firm jest operator logistyczny Enterprise Logistics, który specjalizuje się w obsłudze logistycznej wymiany handlowej Polski ze Skandynawią.
Ograniczenie odpowiedzialności przewoźnika
Choć obydwa wspomniane akty prawne dotyczą różnych obszarów, to w podobny sposób ograniczają odpowiedzialność przewoźnika za szkody towaru. Firma transportowa nie ponosi odpowiedzialność, jeżeli szkoda powstała z przyczyn występujących po stronie nadawcy lub odbiorcy oraz nie została spowodowana winą przewoźnika, czy też w wyniku właściwości samego towaru. Zwolniona jest także z odpowiedzialności w przypadku działania siły wyższej.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana