Wtryskiwacze gazowe LPG. Jak działają?
Wtryskiwacze to zdecydowanie jeden z bardziej istotnych elementów w nowoczesnych gazowych układach zasilania. Tak naprawdę to od precyzji ich działania uzależniona jest prawidłowa praca danej jednostki napędowej. Jak działają w praktyce wtryskiwacze gazowe LPG i co warto na ich temat wiedzieć? Jak na przestrzeni lat wyglądał ich rozwój?
Instalacje I i II generacji a system wtrysku gazu
Rozwój układów zasilania benzyną w końcu doprowadził również do rozwoju instalacji gazowych. Początkowo dominowały systemy mieszalnikowe I i II generacji. Dopiero potem rozwinęły się systemy wtrysku gazu odparowanego oraz ciekłego, a także różnego typu wtryskiwacze gazu. Tak naprawdę pierwsze instalacje gazowe, które wykorzystywały wtrysk gazu odparowanego, na rynku pojawiły się pod koniec lat 90. XX wieku, razem z silnikami benzynowymi z wielopunktowymi systemami wtrysku benzyny i układami dolotowymi wykonanymi z tworzyw sztucznych. Były to tzw. instalacje III generacji. Wykorzystywano w nich zawory wtryskowe.
Instalacje III generacji
W instalacjach III generacji przede wszystkim wyeliminowano wady konstrukcyjne pierwszych dwóch, czyli wysoką jak na instalacje emisję spalin, niedokładność i niekontrolowane zapalanie się mieszanki. Aby to zrobić, cała konstrukcja została poddana dużej modernizacji: od tego momentu skład mieszanki jest regulowany przez sterowanego elektrycznie dozatora, a ten z kolei podawał gaz do rozdzielacza, składający się z jednego wejścia gazu i czterech wyjść prowadzących do kolektora. Dzisiaj natomiast stosuje się przede wszystkim systemy zasilania gazowego generacji IV, które są sekwencyjnymi układami wtrysku LPG w fazie gazowej.
Jak działają wtryskiwacze LPG?
To za ich sprawą razem z wprowadzeniem systemów sekwencyjnych pojawiły się na rynku wtryskiwacze LPG w fazie gazowej, które przypominają swoją budową klasyczne wtryskiwacze benzynowe. Możemy znaleźć je w ofercie sklepów wyspecjalizowanych w instalacjach LPG, takich jak sklep AG. Zasada działania wtryskiwaczy jest jednak zawsze podobna i to pomimo różnic w ich konstrukcjach: napięcie podane na cewkę wtryskiwacza powoduje wytworzenie siły elektromagnetycznej, która unosi element sterujący przepływem gazu (czyli tłoczek) do kanałów dolotowych. Różnice wynikają jednak z charakteru paliwa gazowego, które ma przecież o wiele większą objętość niż taka sama dawka benzyny. Dlatego też wtryskiwacze gazowe są o wiele większe niż benzynowe. Posiadają większe przekroje kanałów, przez które przepływa paliwo. W przypadku wtryskiwaczy tłoczkowych przekłada się to również na sporą masę elementów zamykających przepływ danego gazu.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana