Materiał Partnera

Wypalanie filtra DPF. Wszystko co powinieneś wiedzieć

Wypalanie filtra DPF. Wszystko co powinieneś wiedzieć

Wypalaniem filtra cząstek stałych w silnikach diesla nazywamy proces dopalania nagromadzonej na nim sadzy. Bez regularnego wypalania filtr DPF zapycha się i może ulec poważnym uszkodzeniom, wymuszającym jego wymianę. Ponieważ zakup nowego filtra DPF wiąże się z poważnymi wydatkami, właściciele aut z silnikami wysokoprężnymi z reguły dbają o jego dobry stan.

Pasywne wypalanie filtra DPF

Filtry DPF w nowoczesnych samochodach z założenia powinny oczyszczać się same, w trakcie użytkowania pojazdu. Proces automatycznego wypalania filtra cząstek stałych inicjowany jest przez komputer pokładowy, który czuwa nad poziomem nagromadzonych zanieczyszczeń dzięki pracy rozmaitych sond i czujników. Do wypalenia sadzy konieczne jest podgrzanie filtra do temperatury 600-650oC i podtrzymanie jej do momentu zakończenia procesu. Oznacza to, że samochód powinien utrzymywać w tym czasie obroty na poziomie co najmniej 3000-3500 obrotów i prędkość powyżej 50 km/h. W praktyce idealne warunki do wypalania filtra panują na długich trasach. Jeśli kierowca na co dzień porusza się niemal wyłącznie po mieście, prędzej czy później będzie musiał skorzystać z pomocy fachowca. Warto tutaj zauważyć, że im wcześniej to zrobi, tym mniejsze będą przyszłe koszty.

Wypalanie serwisowe filtra DPF

Aktywne wypalanie sadzy jest najtańszym zabiegiem, jaki wykonuje się na filtrach w dieslu – ekspert z wrocławskiego serwisu Regeneracja Filtra Cząstek Stałych DPF FAP. Do aktywnego wypalania sadzy nie trzeba wymontowywać filtra, toteż jest to zadanie prostsze i mniej wymagające, niż np. czyszczenie chemiczne. Bardzo ważne jest jednak, by wypalane serwisowe było wykonane fachowo. Nierzadko trafiają do nas klienci z filtrami, które nadają się już tylko do wymiany i to nie z powodu błędów w eksploatacji, ale popełnionych przez domorosłych specjalistów, którzy próbowali wymusić wypalanie DPF bez odpowiedniego sprzętu, podstawowej wiedzy i z użyciem słabej jakości dodatków.

Serwisowego wypalania filtra DPF nie należy mylić z regeneracją. Wypalanie wykonuje się na sprawnych filtrach w dobrym stanie, kiedy jedynym problemem jest sadza – wysoka temperatura poradzi sobie z jej usunięciem. Jednak jeżeli filtr nie był czyszczony bardzo długo, nagromadziły się na nim spieki popiołów lub rdza, konieczna będzie kompleksowa regeneracja filtra z czyszczeniem chemicznym. Co więcej, jeżeli oprócz zanieczyszczeń na powierzchni filtra pojawiły się pęknięcia, rysy, rozwarstwienia czy inne uszkodzenia mechaniczne, niezbędna może okazać się jego wymiana na nowy.

Podsumowując, wypalanie filtra DPF to zabieg obowiązkowy dla samochodów z silnikami wysokoprężnymi. Jeśli sposób użytkowania pojazdu uniemożliwia przeprowadzenie pełnego procesu wypalania pasywnego, trzeba udać się do warsztatu. Zaniedbanie czyszczenia filtra DPF prowadzi nie tylko do spadku mocy silnika i zwiększonego spalania, ale w dłuższej perspektywie generuje spore wydatki.

 

 

Podziel się

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję