Materiał Partnera

Zasada działania maglownicy

Zasada działania maglownicy

Jak to możliwe, że obracając kierownicą bez najmniejszego wysiłku, zmieniamy kierunek jazdy ciężkiego przecież auta? Łatwość sterowania samochodem zawdzięczamy pracy mechanizmu kierowniczego, którego głównym elementem jest właśnie maglownica. Mówiąc najprościej, maglownica przekłada siłę rąk przez kierownicę na siłę osiową, która skręca kołami. Jak dokładnie działa ten mechanizm?

Elementem zwrotniczym układu kierowniczego pojazdu jest przekładnia kierownicza. Obecnie najczęściej wykorzystuje się przekładnie zębatkowe, nazywane potocznie maglownicami. Przyjrzyjmy się bliżej budowie maglownicy i sprawdźmy, jak działa.

Budowa przekładni zębatkowej

Przekładnia kierownicza zębatkowa charakteryzuje się dość prostą konstrukcją i zajmuje niewiele miejsca. Od tego, czy jest sprawna, zależy szybkość i precyzja zmiany ułożenia kół samochodu w odpowiedzi na ruch rąk kierowcy. Jak działa cały ten układ?

Kierownica samochodowa połączona jest z maglownicą za pomocą wału kierowniczego, zakończonego zębnikiem. Wał kierowniczy najczęściej zbudowany jest z kilku odcinków sprzężonych połączeniami krzyżakowymi. Takie rozwiązanie pozwala poprowadzić wał kierowniczy w taki sposób, by dopasował się do ułożenia pozostałych elementów wyposażenia pod maską.

Jak wspomnieliśmy już wcześniej, koniec wału zwieńczony jest zębnikiem, czyli niewielkim kołem (bądź wałkiem) zębatym. To właśnie on łączy się bezpośrednio z maglownicą, a dokładniej – z listwą zębatą, znajdującą się w jej wnętrzu.

Maglownica ma postać wału, umieszczonego w poprzek pod maską, kilkanaście centymetrów za osią kół. Znajdująca się w jej wnętrzu listwa zębata, wraz z zębnikiem wału kierowniczego, jest szczelnie obudowana gumową osłoną, zabezpieczającą przed brudem i wilgocią. Pod osłoną znajduje się też smar, ułatwiający współpracę elementów zębatych. Na obu końcach listwy umieszczone są połączenia kulowe z końcówkami drążków kierowniczych. Pozostałe części (nakrętki, końcówki, łożyska, sprężyny itd.) służą regulacji pracy układu i usprawnieniu połączeń poszczególnych elementów.

Jak działa przekładnia kierownicza?

Wiedząc, jak skonstruowana jest maglownica, możemy przejść do opisu jej działania. Zasada pracy przekładni kierowniczej nie jest szczególnie skomplikowana – przekonuje nasz rozmówca z firmy Ecars.

Kiedy osoba prowadząca pojazd skręca kierownicę w lewo, cały wał i zębnik na jego końcu obraca się w tym samym kierunku. Zębnik sprzężony z listwą przesuwa ją w przeciwnym kierunku, czyli w prawo. Jednocześnie listwa wprawia w ruch drążki kierownicze, połączone ze zwrotnicami kół samochodu, które w rezultacie skręcają w lewo.

Dla łatwego zobrazowania zasady działania maglownicy wybraliśmy najprostszy układ kierowniczy. W nowszych autach jest on uzupełniany dodatkowymi elementami, ułatwiającymi kierowanie pojazdem, czyli układami wspomagania.

Podziel się

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję