Zasadnicze różnice między przyczepą a lawetą
Wiele osób utożsamia przyczepy z lawetami. Jest to spore uproszczenie – stwierdzenie, że wyglądają one tak samo i mają takie same funkcje, nie jest do końca zgodne z prawdą. Różni je od siebie nie tylko przeznaczenie, ale także konstrukcja. Mimo że każdy miał na pewno okazję widzieć zarówno przyczepę, jak i lawetę, to wskazanie tego, co je odróżnia, może sprawiać pewną trudność. Wyjaśniamy, na czym polega specyfika obu tych konstrukcji
Czym się charakteryzują i do czego służą przyczepy?
To, czym jest przyczepa, określa między innymi Kodeks Ruchu Drogowego. Zgodnie ze znajdującymi się tam zapisami stanowi ona pojazd, który nie ma własnego silnika. Może ona poruszać się po drogach tylko wtedy, gdy jest ciągnięta przez samochód.
Wśród przyczep występuje cała gama różnych modeli oraz ich rodzajów. Najczęściej jednak stosuje się ich podział na:
- lekkie – są one przeznaczone do przewozu takich ładunków jak meble, bagaże, ale też materiały budowlane;
- ciężkie – można nimi transportować ładunki i urządzenia o dużych gabarytach, czyli na przykład maszyny budowlane lub europalety.
Oprócz tego można spotkać się z przyczepami, które są przeznaczone do transportu łodzi lub zostały wykonane z myślą o przewożeniu koparek. Bogatą ofertę tego typu specjalistycznych pojazdów ma między innymi firma Autox.
Laweta – czym wyróżnia się jej konstrukcja?
Laweta to tak naprawdę jeden z rodzajów przyczepy. Jest ona przeznaczona do transportu określonego rodzajów ładunków.
Ładunkiem tym są samochody – i to różnego typu. Lawety mogą być stosunkowo lekkimi konstrukcjami wykonywanymi z aluminium. Niekiedy są wyposażone w burty, ale można spotkać też modele, które stanowią platformę z najazdem.
Na lawecie można przewozić samochody osobowe, ciężarowe, maszyny budowlane oraz motocykle. Niektóre z nich mają tak opracowaną konstrukcję, aby można było nimi transportować więcej niż jeden pojazd. Oprócz tego muszą być przystosowane do przewożenia konkretnych aut.
Lawety lekkie do samochodów ciężarowych wyposaża się w hamulec pneumatyczny lub najazdowy – jest to konieczne ze względów bezpieczeństwa. Ponadto na tych konstrukcjach można transportować tylko pojazdy o takiej maksymalnej masie, jaką wskazał ich producent.
Aby poszerzyć zakres wykorzystywania lawet, powstają ich różne warianty. Poza tym konstrukcje te są produkowane również na zamówienie. Sprawdza się to zwłaszcza w przypadku przedsiębiorstw i firm potrzebujących często niestandardowych rozwiązań. Zamawiając lawetę, która ma specjalne parametry dotyczące ładowności oraz wymiarów, można stać się właścicielem konstrukcji na miarę własnych potrzeb.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana