Zbiorniki LPG - Rodzaje i odpowiedni dobór

Instalacja LPG w samochodzie to skomplikowany układ przewodów, zaworów i innych elementów, które umożliwiają efektywne i bezpieczne zasilanie auta. I chociaż mózgiem tego systemu jest sterownik, to jego serce stanowi zbiornik, z którego gaz tłoczony jest do silnika. Jakie wyróżniamy rodzaje zbiorników przeznaczonych do autogazu i czym należy się kierować przy wyborze tych elementów instalacji LPG?
Cechy dobrego zbiornika LPG
Zbiornik w instalacji LPG służy do magazynowania mieszanki propan butanu. Ze względu na charakter tego gazu, zbiorniki montowane w samochodach powinny odznaczać się szczególną wytrzymałością i odpornością, zarówno na czynniki mechaniczne, jak i na oddziaływanie substancji chemicznych. Dzięki temu nawet w przypadku poważnej kolizji drogowej zbiornik nie ulegnie uszkodzeniu, zapewniając bezpieczeństwo kierowcy, pasażerom i pozostałym uczestnikom ruchu. Z tego powodu zbiorniki do autogazu produkowane są z najlepszej jakości materiałów, np. wysokogatunkowej stali.
Dodatkowo muszą być one atestowane oraz posiadać homologację, co stanowi gwarancję jakości produktu i sprawia, że można z niego legalnie korzystać. - Zaznacza ekspert z firmy AG Sklep z częściami i akcesoriami LPG. - Trzeba przy tym pamiętać, że po upływie 10 lat konieczne jest przedłużenie legalizacji lub zakup nowego zbiornika.
Dobry zbiornik LPG powinien być nie tylko dobrej jakości, ale musi też mieć odpowiednie wymiary. Istotne znaczenie ma tu przede wszystkim pojemność, która zadecyduje o częstotliwości tankowania, a także średnica i długość zbiornika, które zaważą na jego umiejscowieniu. W zależności od wybranego modelu montaż zbiornika odbywa się albo w bagażniku, albo pod podwoziem auta.
Rodzaje zbiorników do autogazu
Główny podział zbiorników przeznaczonych do samochodowych instalacji LPG obowiązuje ze względu na kształt. Wyróżniamy tu następujące modele:
Zbiorniki toroidalne – mają kolisty kształt, który przypomina nieco oponę samochodową, co sprawia, że doskonale nadają się do montażu w miejscu przeznaczonym na koło zapasowe w bagażniku. Takie rozwiązanie pozwala na maksymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni, ale trzeba pamiętać, że zabiera też miejsce w bagażniku. Niekiedy możliwa jest również instalacja zewnętrzna, czyli pod podwoziem auta. Rozmiary i pojemność zbiorników toroidalnych mogą być zróżnicowane, jednak zasięg tak wyposażonego samochodu na gaz będzie mniejszy, niż w przypadku zbiornika cylindrycznego.
Zbiorniki cylindryczne - te części LPG mają kształt walca i dostępne są w szerokiej gamie wymiarów. Ze względu na możliwość wyboru dużej pojemności, zbiorniki te polecane są dla samochodów, ale też busów i dostawczaków, czyli pojazdów, które wykorzystywane są do pokonywania długich dystansów bez częstego tankowania. Jeśli chodzi o montaż takiego zbiornika, to ze względu na jego kształt zazwyczaj wybiera się pozycję leżącą w bagażniku, często w poprzek, w przestrzeni znajdującej się za siedziskiem pasażera.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
woj. lubelskie
Stator Przezwajanie Stojanów
Samochody - regeneracja podzespołów20-724 Lublin, Małopolska 8
-
woj. warmińsko-mazurskie
Kulka Auto Naprawa Jarosław Kulka
Samochody - stacje obsługi, mechanicy10-467 Olsztyn, Sprzętowa 2
-
woj. śląskie
Twój Serwis Regeneracja przekładni kierowniczych. Obsługa serwisowa pojazdów
Samochody - regeneracja podzespołów41-907 Bytom, Zabrzańska 100