Złomowanie auta, a kwestia ubezpieczenia
Bywa, że samochód odmawia posłuszeństwa do tego stopnia, że jego dalsze użytkowanie nie wchodzi w grę. W takiej sytuacji warto rozważyć autokasację, którą mogą przeprowadzać tylko i wyłącznie uprawnione do tego jednostki określane mianem stacji demontażu pojazdów. Decydując się na złomowanie samochodu możemy ubiegać się o zwrot pieniędzy z polisy OC. Dowiedz się, jak legalnie poddać pojazd kasacji i odzyskać środki przeznaczone na ubezpieczenie.
Jak poddać samochód legalnej kasacji?
Poddanie auta kasacji to w wielu przypadkach absolutna konieczność. Jednak warto mieć na uwadze to, że złomowanie jest legalne tylko wtedy, gdy zostanie przeprowadzone w profesjonalnej stacji demontażu pojazdów. Placówki tego typu posiadają specjalne pozwolenia uzyskane od właściwego urzędu marszałkowskiego. Co to oznacza dla potencjalnych klientów stacji? Między innymi to, że firma, która dysponuje stosownymi uprawnieniami, wydaje dokumenty będące dowodem na przeprowadzenie legalnej autokasacji.
Na podstawie dokumentów potwierdzających złomowanie pojazdu możemy w łatwy sposób wyrejestrować samochód. Aby tego dokonać, należy udać się do wydziału komunikacji właściwego dla miejsca zamieszkania. Na wyrejestrowanie mamy 30 dni, licząc od daty autokasacji. Przeprowadzenie legalnego złomowania pojazdu pozwala również ubiegać się o zwrot środków pieniężnych przeznaczonych na poczet ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej – dodaje pracownik firmy Carscrap zajmującej się autokasacją pojazdów.
Jak ubiegać się o zwrot pieniędzy z polisy OC po przeprowadzeniu autokasacji?
Podstawą dla każdego ubezpieczyciela jest w tym przypadku zaświadczenie o kasacji pojazdu, a także dokument potwierdzający wyrejestrowanie samochodu. Większość towarzystw ubezpieczeniowych wymaga również wypełnienia odpowiedniego wniosku, jednak zależy to rzecz jasna od polityki danej firmy. Tego typu dokument możemy zwykle pobrać ze strony internetowej ubezpieczyciela, ale mamy również prawo do odręcznej redakcji pisma. Pamiętajmy, że wniosek musi zawierać dane personalne właściciela pojazdu i informacje na temat auta (umieszczone w dowodzie rejestracyjnym). Kluczowymi elementami są także numery polisy OC oraz konta bankowego, na które ma zostać wpłacony zwrot środków pieniężnych.
Co ciekawe, wykupienie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej obowiązuje każdego właściciela pojazdu, bez względu na obecny stan techniczny samochodu. W świetle prawa nie ma znaczenia czy auto na co dzień porusza się po drogach, czy może od dawna stoi w tym samym miejscu. Jeśli nie zamierzamy przeprowadzać złomowania samochodu jesteśmy zobligowani do regularnego uiszczania opłat na poczet polisy OC.
Oczywiste jest to, że w dniu kasacji auta, musi być ono ubezpieczone (o fakt posiadania OC pyta zarówno pracownik stacji demontażu pojazdów, jak i wydziału komunikacji). W przeciwnym razie właściciel może ponieść konsekwencje finansowe w postaci nałożenia kary przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.
Podziel się
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana